Boikot: Nestle, Starbucks alami kesan negatif

 

 

                                         

 

KUALA LUMPUR – Produk Nestle dan Starbucks di bawah Berjaya Food mengalami kesan negatif susulan boikot yang dilancarkan pengguna.

RHB Research menerusi satu nota penyelidikan berkata, kejadian lalu bagaimanapun menunjukkan kesan kecil terhadap perolehan atau harga saham, jika ada, menurut laporan Harian Metro.

“Biarpun begitu, kami percaya boikot ini mungkin lebih memberi kesan buruk kepada Starbucks berbanding Nestle. Hal ini demikian memandangkan perbezaan dalam permintaan dan persaingan.

“Barangan Starbucks secara amnya bukan keperluan dan berada dalam pasaran yang mempunyai persaingan lebih sengit yang mana pilihan-pilihan lain mudah didapati, manakala barangan Nestle kebanyakannya adalah makanan ruji dan ia memegang bahagian pasaran yang besar dalam kebanyakan segmen barangan yang diceburi.

“Buat masa ini, kami tidak mengubah ramalan perolehan sementara menunggu perkembangan lanjut dan bayangan daripada pihak pengurusan,” katanya dalam nota yang ditulis penganalisis, Soong Wei Siang dan Tai Yu Jie.

 Sumber: malaytribune


Comments

Popular posts from this blog

TABUNG HAJI DEDAH MODUS OPERANDI TERBARU SCAMMER MENGGUNAKAN NAMA TABUNG HAJI

Kerajaan sedia perinci kenaikan gaji penjawat awam

Sanusi dedah kronologi isu kontrak beras 100 juta